torsdag 27 november 2008

Rolfs Kök (Tegnérgatan 41, 08-101696)

Har en längre tid tänkt besöka Rolfs kök. Igår förverkligades den tanken. Jag fick rekommendationen för något halvår sedan av en talangfull kock som lagar utsökt mat. -Där äter jag ganska ofta privat, sa han. Något att undersöka alltså.

Matsalen sitter ihop med köket och filosofin är vad jag kan förstå närvaro. De gäster som sitter i baren har insyn i köket. Lokalen har mycket rymd och mycket folk är i rörelse.

Vår kypare var perfekt. När jag nu tänker tillbaka på honom minns jag inget speciellt mer än att jag tyckte att han verkade kompetent och trevlig. Där för att servera mat med ett leende. Gott så!

Efter att jag försäkrat mig om att torsken fiskats i nordatlanten, på ett ekologiskt försvarbart sätt, bestämde jag mig för den. Före dess råraka med Löjrom och tillbehör. Utsökt.

Torsken som serverades med ärtor och bacon, var inte en helt lyckad kombination enligt min mening. Kommer välja något annat vid nästa besök.

Inga kommentarer: