torsdag 26 juni 2008

Benihana (47 West 56th Street, +1-(212) 581-0930)

Har ni ätit teppanyaki? Nähä, okej, såhär funkar det: Du och dina vänner slår er ner framför ett stekbord. In kommer en servitris och tar er beställning. Därefter kommer en kock in och värmer upp bordet. Råvaror kommer in på ett litet sidobord och sen börjar showen. Kocken snittar upp det ena och det andra och klångar glatt sin kniv och sin stekspade i stekbordet. Nämen vänta, vips så har han bygget en liten vulkan av en stor lök som fylls med vatten så att det ser ut som det kommer rök ur kratern. Badabim-badam applåder från dina överaskade vänner. Riset steks och arrangeras som ett stort hjärta. Stekspaden smyger in under och det ser ut som om hjärtat klappar - nya applåder.

Min referensram när det kommer till teppanyaki är tämligen liten. Har inte trott att det funnits i Stockholm och därför besökt ett ställe i London som heter Koi (betyder karp tror jag). I vilket fall tycker jag att showen är minst lika viktig som maten.

På Benihana så var maten bra och showen imponerande. Självklart beställde vi in saké vid sidan om Asahi, misstag. Visst man skall ta seden dit man kommer, men för mig räcker det med en, max två koppar, sedan har jag tröttnat på saké. Inte hjälper det mot jetlag heller.

Dricks i USA är konstiga saker, eller inte konstigt kanske. Såhär: 20% har jag nog inte skrivit på för i Sverige medans det är typ standard där...

Inga kommentarer: